Dużą popularnością cieszą się samoprzylepne etykiety na opakowania, które potocznie nazywa się naklejkami. Przy ich wyborze trzeba mieć na uwadze przeznaczenie, rozmiar, kształt, rodzaj zadruku i materiał, z którego zostały wykonane.
Kryteria wyboru w przypadku etykiet samoprzylepnych
Zanim będzie można przejść do określenia rozmiaru i kształtu etykiety, rodzaju zadruku i surowca, należy określić jej przeznaczenie. Na uwadze trzeba zawsze mieć potrzeby i preferencje grupy docelowej, czyli potencjalnych nabywców. Kolejną kwestią będzie to, jakie informacje mają zostać umieszczone na etykiecie konkretnego produktu, co będzie miało wpływ na wybór jej optymalnego rozmiaru. Szerokość i wysokość etykiety trzeba dobrać do posiadanego modelu drukarki – sprawdzić, jakie obsługuje minimalne i maksymalne wymiary wydruków.
Standardowe etykiety na opakowania mają kształt prostokątny, ale do wyboru są także inne warianty – elipsa, koło itd. Zdecydować trzeba również o rodzaju zadruku, który może być termiczny lub termotransferowy. Jeśli etykieta ma być trwała, należy wybrać wydruk termotransferowy. To samo dotyczy masowego znakowania produktów, gdzie liczy się szybkość.
Najpopularniejsze materiały, z których wykonuje się etykiety
Do produkcji etykiet na opakowania najczęściej wykorzystuje się papier, folie polipropylenowe i polietylenowe, winyl, poliester i folie plombujące. Etykiety papierowe mogą mieć powierzchnię matową lub błyszczącą, stosuje się je na produktach niemających kontaktu z wilgocią.
Etykiety wykonane z folii są odporne na działanie wody, chemikaliów i temperatury. Sięga się po nie przede wszystkim do znakowania produktów o nierównej powierzchni. Jeszcze większą odpornością na warunki atmosferyczne, wysoką temperaturę i środki chemiczne charakteryzują się etykiety poliestrowe. Najbardziej cenione są etykiety winylowe, które ze względu na swoją największą trwałość mogą być aplikowane na powierzchnie bardzo trudne, zabrudzone.
Zalety etykiet samoprzylepnych
Etykiety samoprzylepne na opakowania cieszą się ogromną popularnością ze względu na ich uniwersalność i łatwość w użyciu. Można liczyć na wygodę i precyzyjność działania oraz na nowoczesność i efektowność.
Ten rodzaj etykiet pełni funkcje nie tylko informacyjne, ale też reklamowe. Za ich pomocą można zachęcić konsumenta do nabycia konkretnego produktu. Cechują się odpornością na działanie temperatury, środków chemicznych, Mogą też pełnić rolę ochronną, zapewniają dowolność w kreowaniu nadruku, proces ich produkcji odbywa się w krótkim czasie.